COMENIUS Wizyta przygotowawcza Bristol / UK : 26-30.11.2011

Wizyta przygotowawcza programu Comenius w Wielkiej Brytanii

W dniach 26-30 listopada 2011r. nasza placówka wzięła udział w wizycie przygotowawczej programu Comenius zorganizowanej w mieście Bristol przez dwie szkoły angielskie: The Tynings School i Old Sodbury Primary School. W wizycie oprócz przedstawiciela naszej szkoły uczestniczyli również nauczyciele dwóch szkół szwedzkich.
Celem spotkania było między innymi zapoznanie uczestników z funkcjonowaniem systemu szkolnictwa angielskiego, wymiana doświadczeń z zakresu edukacji szkolnictwa podstawowego, zapoznanie z kulturą miasta, w którym odbywała się wizyta oraz dyskusje nad realizacją przyszłego projektu w ramach programu Comenius – uczenie się przez całe życie. W trakcie wizyty przedstawiciele szkół zainteresowanych przyszłym projektem, wspomagani przez brytyjskiego konsultanta do spraw edukacji międzynarodowej, omawiali cele i zadania przyszłego projektu.

Miasto Bristol

Bristol jest prawie półmilionowym miastem położonym w południowo-zachodniej Anglii, 185 km na zachód od Londynu. Miasto jest ośrodkiem kulturalnym i naukowym. Znajdują się tutaj liczne zabytki, niektóre pochodzące z okresu średniowiecza, dwa uniwersytety oraz port, który stanowi podstawę zamożności mieszkańców.

Ciekawostki:
– nazwa miasta Bristol kojarzy się Polakom z polskim słowem brystol, czyli rodzajem cienkiego kartonu technicznego używanego w kreślarstwie
– to właśnie z Bristolu włoski żeglarz Giovanni Caboto, znany również jako John Cabot wyruszył w 1497 roku w podróż do Ameryki i jako pierwszy nowożytny Europejczyk dopłynął do kontynentalnych brzegów Ameryki Północnej
– w XVIII wieku miasto (podobnie jak Liverpool) znane było z handlu niewolnikami

– symbolem miasta jest prawie 150 letni most wiszący nad rzeką Avon (tzw. Clifton Suspension Bridge). To właśnie z niego po raz pierwszy na świecie urządzono skoki na bungee

bristol06– Bristol jest największym importerem aut w Wielkiej Brytanii

– Największe tradycje w mieście ma przemysł lotniczy. To tutaj działają takie kluczowe firmy jak Rolls-Royce (drugi co do wielkości producent silników lotniczych na świecie), British Aircraft Corporation, która produkowała Concorde`a (naddźwiękowy samolot pasażerski o napędzie turboodrzutowym), czy też filia konsorcjum Airbusa (znanego między innymi z produkcji największego samolotu pasażerskiego na świecie Airbusa A380).bristol07
– w Bristolu znajduje się najstarsza w Anglii szkoła dla dziewcząt (Red Maid`s School), założona w roku 1634

– Bristol Temple Meads – to główny dworzec kolejowy Bristolu. Znajdujący się tu budynek dworcowy (mieszczący Muzeum Imperium Brytyjskiego) jest obecnie najstarszym istniejącym budynkiem dworcowym świata, wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

 

Obraz angielskich szkół – gospodarzy wizyty przygotowawczej. Wybrane detale.

Podobnie jak w Polsce szkoła podstawowa naszych gospodarzy trwa sześć lat. Dzieci mają możliwość stać się członkami społeczności szkolnej już w wieku 4/5 lat uczęszczając w grupach około trzydziesto-osobowych na zajęcia lekcyjne do klas, które można określić polskim odpowiednikiem „zerówki”. Lekcje trwają zazwyczaj od godziny 8:30 do godziny 15:00. Każda grupa uczniów ma przyporządkowaną swoją pracownię. Klasy nie posiadają odpowiedników literowych (A, B, C itp. na przykład klasa: 1b, 4a czy 6c) lecz nazwy zwierząt. Tak więc mamy klasę wiewiórek, nietoperzy, jeży, sokołów i wiele innych. Nauczyciele-wychowawcy danej klasy mają do pomocy tzw. nauczycieli asystentów (od jednego do trzech), którzy skutecznie wspierają głównego pedagoga w realizacji założeń bristol03edukacyjnych. Dzieci, zwłaszcza w klasach młodszych pracują na zajęciach w małych grupach pod okiem danego nauczyciela lub jego asystentów. Struktura codziennego planu zajęć nie uwzględnia podziału na 45minutowe jednostki lekcyjne i 10-20minutowe przerwy. To nauczyciel klasy decyduje jak długo trwają dane zajęcia i to on jest odpowiedzialny za wyznaczanie przerw w ciągu danego dnia. Szkoły posiadają doskonałe warunki do spędzania wolnego czasu w trakcie przerw między lekcjami i po zajęciach. Większość klas, zwłaszcza młodszych, posiada własne ogródki / mini-place zabaw przylegające do klaso-pracowni i zielony teren w postaci boisk, który jest ogrodzony i zapewnia uczniom bezpieczeństwo w czasie zabaw. W trakcie ciepłych miesięcy uczniowie odbywają swoje zajęcia w klasowych ogródkach lub w tak zwanych szkółkach leśnych zlokalizowanych przy szkole. Plan zajęć uwzględnia wiele przedmiotów podobnych do tych jakie wykłada się w polskich placówkach. Nauczanym językiem obcym jest język francuski. Ponadto uczniowie mają bristol04doskonałe możliwości rozwoju własnych umiejętności z zakresu technologii komputerowej, co wiąże się z wyposażeniem sal w tablice interaktywne ze stacjonarnymi komputerami oraz istnieniem osobnej szkolnej sali komputerowej i licznych przenośnych komputerów dla najmłodszych. Obowiązek przebywania uczniów w szkole jest sprawą priorytetową i surowo przestrzeganą przez szkolne władze. Dlatego wszelkie zwolnienia uczniów z lekcji dokonywane przez ich rodziców lub prawnych opiekunów muszą być poddane każdorazowo rzetelnemu rozpatrzeniu. Obowiązkiem rodziców jest powiadomienie szkoły telefonicznie o każdorazowej nieobecności ucznia na zajęciach. Podobnie jak w polskich szkołach uczniowie mają lekcje pływania w obiektach znajdujących się w pobliżu szkoły, organizują wyjścia klasowe, na przykład do kina czy teatru. Mundurki uczniowskie nie są obowiązkowe, mimo to większość uczniów nosi je i jak sami przyznają są z nich dumni, ponieważ oświadczają w ten sposób swoją przynależność do danej szkoły i jej tradycji. Nauczyciele są za to zobowiązani do noszenia identyfikatorów w trakcie całego pobytu w pracy. Rok szkolny podzielony jest na sześć semestrów, a po podliczeniu ilości dni wolnych od nauki w trakcie danego roku szkolnego można stwierdzić, że jest to podobna liczba do tej jaką mamy w polskim szkolnictwie.

Dodatkowe aktywności

Nasi uczniowie klas czwartych dzielnie pisali w listopadzie listy do swoich kolegów i koleżanek w Anglii uwzględniając opis własnej osoby, rodziny, zainteresowań i form spędzania wolnego czasu. Listy te zostały w trakcie wizyty przekazane dzieciom angielskim, a wybrani nauczyciele jednej z goszczących szkół zobligowali się podjąć ze swoimi podopiecznymi trud pisania listów do dzieci w Polsce. Miejmy nadzieje, że już niedługo dotrą one do naszej szkoły.

opracowanie: Michał Karoń